Strona główna Biznes Jak rozwija się rynek CRM na świecie?
rynek crm

Jak rozwija się rynek CRM na świecie?

by Redakcja Aspiro

Rynek oprogramowania rośnie w zawrotnym tempie. Przedsiębiorstwa z roku na rok wydają więcej i więcej. Wg najnowszego raportu amerykańskiej firmy Gartner wydatki na oprogramowanie dla przedsiębiorstw w 2018 przekroczyły 193 miliardy dolarów. Oznacza to, że ich wzrost był dwucyfrowy (dokładnie 12,5%). Eksperci przewidują, że rok 2019 będzie dla firm programistycznych jeszcze lepszy.

Systemy CRM są najważniejszym segmentem rynku oprogramowania dla przedsiębiorstw. Jak wyglądał wzrost wartości wydatków na oprogramowania tego typu? I co to oznacza dla działających na rynku software house-ów?

Co to jest oprogramowanie CRM? 

Zacznijmy od definicji oprogramowania CRM. W największym skrócie są to systemy wspierające zarządzanie relacjami z klientami. Pierwsze systemy CRM obejmowały jedynie zarządzanie kalendarzami spotkań. Z czasem produkty oferowane przez firmy programistyczne ulegały ewolucji. Dzisiaj system CRM obejmuje całość relacji z klientem – od marketingu po obsługę posprzedażową.

Jak rozwija się rynek systemów CRM na świecie?

Rynek systemów CRM kolejny rok z rzędu znajduje się w trendzie wzrostowym. Co jest oczywiście dobrą informacją dla software house-ów. W 2018 roku światowe wydatki na oprogramowanie CRM wzrosły do 48 miliardów dolarów, a więc aż o 15 procent w porównaniu do roku 2017.

Wszystko to sprawia, że oprogramowanie CRM jest najszybciej rosnącym segmentem oprogramowania na całym świecie.

Jaki jest udział firm programistycznych oferujących oprogramowanie na zamówienie?

Rynek oprogramowania CRM zdominowany jest przez dużych graczy. Największy udział na rynku ma amerykański gigant Salesforce. Na drugim miejscu znajduje się SAP. Rynkowy udział tylko tych dwóch firm przekracza 27 procent. Na kolejnych pozycjach również znajdują się światowi potentaci – Oracle, Adobe i Microsoft. W rękach pozostałych firm programistycznych znajduje się już tylko niespełna 60 procent rynku. 

Co ważne, najwięksi gracze rosną szybciej niż rynek, co oczywiście oznacza, że ich udział jeszcze rośnie. I tak będzie w ciągu kilku kolejnych lat. Mali gracze będą musieli ciężko się napracować, aby utrzymać się na rynku.

Czy software house-y mają szansę konkurować z gigantami?

W krótkim okresie przewiduje się dalszy spadek udziału w rynku firm programistycznych produkujących aplikacje dedykowane. Szacunki mówią, że na koniec 2019 r. udział oprogramowania na zamówienie spadnie z obecnych 27,1 procent do zaledwie 25. Resztę rynku opanuje oprogramowanie gotowe dystrybuowane w formule SaaS.

Czy ta tendencja utrzyma się w kolejnych latach? Trudno o jednoznaczną odpowiedź na to pytanie. Jednak eksperci przewidują, że rozwój machine learning i sztucznej inteligencji sprawi, że firmy ponownie zainteresują się oprogramowaniem dedykowanym widząc w nim szansę na uzyskiwanie przewag rynkowych.  

Użytkowanie produktów gotowych dostarczanych przez światowych potentatów ogranicza możliwości wyróżniania się z tłumu konkurentów. Możliwości modyfikacji najpopularniejszych systemów nie są aż takim atutem jak używanie oprogramowania dedykowanego oferowanego przez software house-y. A właśnie wyróżnianie się na rynku ma być najważniejszym czynnikiem wzmacniającym konkurencyjność.

Zobacz także

Zostaw komentarz